Skip to content

VUODEN KLASSINEN 2023

kuuntele soittolistaa

Kuvaaja: Tuomas Tenkanen

Game Music Collective

RESTART (Finnish Game Music Revised)

Game Music Collective

Game Music Collective on Euroopan ensimmäinen ammattimainen pelimusiikkiin keskittynyt orkesteri, jonka soittajat ovat Suomen eturivin nuoria muusikoita. Game Music Collective on konsertoinut merkittävimmissä suomalaisissa konserttisaleissa, kuten mm. Finlandia-talossa, Tampere-talossa ja Turun Logomossa. Game Music Collectiven soittama pelimusiikki on myös tavoittanut suuren maailmanlaajuisen yleisön YouTubessa, jossa konserttitaltiointeja sekä pelimusiikkivideoita on katsottu jo yli 25 miljoonaa kertaa.

RESTART (Finnish Game Music Revised) -albumilla kuullaan läpileikkaus suomalaisesta pelimusiikista Game Music Collectiven tähän asti suurimman kokoonpanon voimin: 50-henkisen orkesterin lisäksi levyllä esiintyy Mieskuoro Euga sekä vieraileva laulusolisti Helena Haaparanta. Kappaleet on valittu yhteistyössä Suomen suurimpien peliyhtiöiden, kuten Remedyn, Supercellin ja Rovion kanssa, ja niiden sovittamisesta ja tuotannosta vastaa Game Music Collectiven ydintiimiin kuuluva Markus Kärki.

Kuvaaja: Ville Hautakangas

Helsingin barokkiorkesteri, solistina Jani Sunnarborg, Audi-nuorisokuoroakatemia, johtajanaan Aapo Häkkinen

Crusell: The Last Warrior (Den siste kämpen)

Ondine

Jani Sunnarborg opiskeli fagotinsoittoa Sibelius-Akatemiassa sekä historiallisia fagotteja sekä vanhaa musiikkia Haagin kuninkaallisessa konservatoriossa, Pariisin CNSMD:ssä sekä Poitou-Charentesin CESMD:ssä. Sunnarborg asuu tällä hetkellä Suomessa sekä esiintyy orkesteri- ja kamarimuusikkona sekä solistina ympäri Eurooppaa. Sunnarborg esiintyy usein Les Musiciens du Louvre, Helsingin Barokkiorkesterin sekä {Oh!} Orkiestra -yhtyeiden soolofagotistina. Hän vierailee usein myös lukuisissa muissa yhtyeissä kuten Freiburger Barockorchester, Les Talens Lyriques, Balthasar Neumann Ensemble ja Drottningholmsoperan sekä useissa muissa yhtyeissä. Sunnarborg opettaa historiallisia fagotteja Sibelius-Akatemiassa.

Audi Jugendchorakademie -nuorisokuoro Baijerin Ingolstadtista perustettiin vuonna 2007 Audi-yhtiön kulttuuriprojektina. Kuorosta on jo tullut tunnettu kokoonpano joka esiintyy Singaporesta aina Kanadaan saakka. Kuoron ohjelmistoa ei ole rajattu tiettyyn kauteen, vaan Bachin teosten ohella kuoro on esittänyt myös Gustav Mahlerin, Haydnin, Dvořákin ja Charles Ivesin musiikkia. Nykymusiikin teoksista kuoro on ollut kantaesittämässä Jörg Widmannin Arche-teosta Hampurin Elbphilharmoniessa Kent Naganon johdolla. Kuoron noin 70 laulajaa ovat kaikki 16–27 -vuotiaita. Kuoron taiteellinen johtaja vuodesta 2008 lähtien on ollut Martin Steidler, Münchenin taideyliopiston kuoronjohtamisen professori.

”Skandinaviens Barockensemble Nr. 1”
Kölnische Rundschau

Vuonna 1997 perustettu Helsingin Barokkiorkesteri tuo uusia näkökulmia vanhan musiikin tulkintaan. Taiteellisena johtajana on vuodesta 2003 toiminut Aapo Häkkinen, jonka johdolla orkesteri on noussut Euroopan arvostetuimpien periodiyhtyeiden joukkoon.

Helsingin Barokkiorkesteri aloitti syksyllä 2011 säännölliset konserttisarjat Helsingin Musiikkitalossa ja Raumalla Pyhän Ristin kirkossa. Kesällä 2013 orkesteri perusti barokkifestivaalin Janakkalaan.

Helsingin Barokkiorkesteri on esiintynyt lukuisilla korkean profiilin areenoilla kotimaassa ja ulkomailla, kuten Suomen Kansallisoopperassa, Savonlinnan Oopperajuhlilla, Amsterdamin Concertgebouw’ssa, Lontoon Wigmore Hallissa, Kölnin filharmoniassa ja Madridin Auditorio Nacional de Músicassa. Kaudella 2016–17 debytoitiin Japanissa, Kiinassa ja Etelä-Koreassa, missä kaikissa on sittemmin vierailtu jo toistamiseen. Kuluvana vuonna orkesteri esiintyy mm. Saksassa, Itävallassa ja Espanjassa.

”Aapo Häkkinen är en intressant typ, som med minimala yttre åtbörder skapat en spännande sex appeal kring sin ensemble. Till syvende och sist handlar det självfallet om suveränt musicerande, som åtminstone i Finland – eventuellt i Norden – torde sakna sin like.”
Hufvudstadsbladet

Yhtyeen asema suomalaisen kulttuuriviennin ja -vaihdon lippulaivana on entisestään vahvistunut viime vuosina. Orkesterin johtajina ovat vierailleet mm. Rinaldo Alessandrini, Reinhard Goebel, Erich Höbarth, Riccardo Minasi, Enrico Onofri, Skip Sempé ja René Jacobs. Eturivin kansainvälisistä solisteista mainittakoon Franco Fagioli, Werner Güra, Soile Isokoski, Vesselina Kasarova, Julia Lezhneva, Viktoria Mullova, Valer Sabadus, Carolyn Sampson ja Nathalie Stutzmann.

Levytyksiä on tehty mm. AEOLUS-, Naxos- ja Ondine-levymerkeille. Levytys Dussekin sinfonioista ylsi Naxoksen vuoden 2012 kansainväliselle Top 10 -myyntilistalle, sai saksalaisen ECHO-palkinnon ja nostettiin Gramophone Awards -lehden suositusten joukkoon. Kokonaislevytys Bachin cembalokonsertoista on saanut mm. ranskalaisen vuoden 2018 Diapason d’or de l’année -palkinnon.

Helsingin Barokkiorkesteri on ensiesittänyt Suomessa runsaasti 1600–1800-lukujen keskeistä ohjelmistoa, kuten Bach-suvun, Buxtehuden, Charpentier’n, Krausin ja Schumannin teoksia, Hassen oopperan Irene, Haydnin oopperan L’Isola disabitata, Händelin oopperan Acis and Galatea, Koželuchin oopperan Kustaa Vaasa, Pergolesin oopperan Lo Frate ’nnamorato, Vivaldin oopperan Ottone in villa, Schubertin oopperan Alfonso und Estrella sekä Schumannin oopperan Genoveva. Orkesteri on myös kantaesittänyt sille sävellettyä uutta musiikkia.

Orkesterin suojelijoina toimivat oopperalaulaja Monica Groop ja ylipormestari Jussi Pajunen.

Aapo Häkkinen on opiskellut cembalonsoittoa Elina Mustosen, Bob van Asperenin ja Pierre Hantaïn johdolla. Solistidiplominsa hän suoritti Amsterdamissa vuonna 1998. Pian tämän jälkeen hän sai toisen palkinnon ja Belgian radion ja television palkinnon Bruggen cembalokilpailussa sekä Pohjois-Saksan radion Musikpreis-erikoispalkinnon italialaisen musiikin tulkinnoistaan.

Häkkinen piti ensikonserttinsa vuonna 2000. Hän on esiintynyt monien orkesterien solistina ja johtajana (mm. Helsingin kaupunginorkesteri, Tampere Filharmonia, Musica Aeterna, Orchestra del Teatro Olimpico di Vicenza, Orquestra Metropolitana de Lisboa, Dunedin Consort) useimmissa Euroopan maissa, Israelissa, Turkissa, Georgiassa, Japanissa, Kiinassa, Etelä-Koreassa, Vietnamissa, Brasiliassa, Meksikossa ja Yhdysvalloissa. Hän toimi vuosina 2002–04 Christophe Rousset’n assistenttina Ambronayn ja Leipzigin oopperoissa. Hän debytoi oopperakapellimestarina Kroatian kansallisoopperassa vuonna 2004.

Aapo Häkkinen on tehnyt lukuisia levytyksiä Aeolus-, Alba-, Avie-, BelAir-, Brilliant Classics -, Cantus-, Deux-Elles-, Naxos- ja Ondine-levymerkeille ja toimittanut 1600-luvun firenzeläisen kosketinsoitinmusiikin julkaisusarjan Ut Orpheus Edizionille. Hän on toiminut Helsingin Barokkiorkesterin taiteellisena johtajana vuodesta 2003 lähtien.

Kuvaaja: Heikki Tuuli

Helsingin kamarikuoro & Nils Schweckendiek

Reconnaissance – Kaija Saariaho: Choral Music

BIS Records

Helsingin kamarikuoro on ammattilaulajista koostuva kamarikuoro, joka aloitti toimintansa vuonna 1962 Radion kamarikuorona. Kuoro otti uuden nimen käyttöön vuonna 2005. Kuoro tunnetaan erityisesti nykymusiikin esittäjänä – vuodesta 2005 Helsingin kamarikuoro on kantaesittänyt yli 80 teosta sekä vastannut yli 30 teoksen Suomen-ensiesityksestä. Kuoro tekee yhteistyötä kotimaisten ja ulkomaisten festivaalien, orkestereiden ja yhtyeiden kanssa. Yhteistyö Yleisradion kanssa on jatkunut säännöllisenä, ja kuoro on esiintynyt kahdesti kansainvälisellä ARTE-kulttuurikanavalla. Viime vuosina kuoro on esiintynyt kiertueilla Yhdysvalloissa, Iso-Britanniassa, Italiassa, Belgiassa, Puolassa ja Skandinaviassa.  Helsingin kamarikuoro on eurooppalaisten ammattikamarikuorojen verkosto Tenson jäsen. Kuoro myös levyttää säännöllisesti mm. BIS-levymerkille. Helsingin kamarikuoron levytykset ovat olleet Emma-ehdokkaina 2020–2022, ja nyt ehdokkaaksi valittu levytys Kaija Saariahon kuoromusiikkia on myös vuoden 2024 Grammy-ehdokkaana.

Nils Schweckendiek opiskeli musiikkitiedettä sekä orkesterin- ja kuoronjohtoa Cambridgessa, Freiburgissa ja Helsingissä. Hän debytoi menestyksekkäästi Suomen Kansallisoopperassa vuonna 2006 johtaen Richard Straussin Ruusuritari-oopperan, jonka jälkeen hän on esiintynyt ympäri Eurooppaa, Yhdysvalloissa ja Kiinassa. Hän on johtanut useammassa oopperatalossa sekä monilla festivaaleilla, mukaan lukien Leipzigin Ooppera ja Savonlinnan Oopperajuhlat. Nils Schweckendiek on aikamme musiikin puolestapuhuja ja hän on johtanut noin 100 kantaesitystä, mukaan lukien musiikkiteatteri-, orkesteri-, kuoro- ja soitinyhtyeteoksia. Vuodesta 2007 Nils Schweckendiek on vastannut Helsingin kamarikuoron taiteellisesta toiminnasta. Vuodesta 2014 hän on toiminut Taideyliopiston Sibelius-Akatemian kuoronjohdon professorina ja vuonna 2017 hän aloitti Musiikkitalon kuoron taiteellisena johtajana. Vuonna 2020 Svenska litteratursällskapet i Finland myönsi hänelle Fredrik Pacius -palkinnon luovasta ja näkyvästä työstään suomalaisella musiikkikentällä. Vuonna 2022 Suomen kuoronjohtajayhdistys valitsi hänet Vuoden kuoronjohtajaksi.

The Helsinki Chamber Choir was founded in 1962 as the Finnish Radio Chamber Choir and assumed its current name in 2005. Currently Finland’s only professional chamber choir, its wide-ranging repertoire includes music from the Renaissance to the present day and it is particularly highly regarded for its work with new music. The choir appears frequently at festivals in Finland and abroad and collaborates with symphony orchestras, period-instrument ensembles and contemporary music groups. Its concerts are regularly broadcast on national radio and television, and it has also appeared in productions for the ARTE channel and the European Broadcasting Union. Recent touring has taken the Helsinki Chamber Choir to the United States, the United Kingdom, Italy, Belgium, the Netherlands, Poland and around Scandinavia. The choir is a member of Tenso, the European network of professional chamber choirs.

Nils Schweckendiek studied music at Clare College, Cambridge, and orchestral and choral conducting in Freiburg and Helsinki. Since making his highly successful début at the Finnish National Opera with Richard Strauss’ Der Rosenkavalier in 2006, he has performed with orchestras, ensembles and choirs in many European countries, the United States and China, and appeared at numerous opera houses and festivals, including the Leipzig Opera and Savonlinna Opera Festival. Nils Schweckendiek is committed to performing the music of our time and has conducted around a hundred first performances, including music theatre, orchestral, choral and ensemble works. Since 2007 Nils Schweckendiek has been artistic director of the Helsinki Chamber Choir. In 2014 he was appointed professor of choral conducting at the Sibelius Academy of the University of the Arts Helsinki, and since 2017 he has been artistic director of the Helsinki Music Centre Chorus. In 2020 the Society of Swedish Literature in Finland awarded him the Fredrik Pacius Prize for his services to Finnish music.

Kuvaaja: Ulla Nikula

Joonas Ahonen & Kreeta-Maria Kentala

Beethoven sonatas 8, 4 & 9

ALBA RECORDS

Pianisti Joonas Ahonen ja viulisti Kreeta-Maria Kentala luovat periodisoittimilla uutta näkökulmaa Beethovenin sonaatteihin. Ahonen on kysytty kamarimuusikko ja solisti, joka pitää päämajaansa Wienissä, Kentala konsertoi Kaustiselta käsin johtaen orkestereita sekä esiintyen viulistina ja barokkiviulistina.

Kuvaaja: Heidi Piiroinen

Petri Kumela, Tapiola Sinfonietta, johtajanaan Dima Slobodeniouk

Exquisitely Absurd

ALBA RECORDS

Petri Kumela on vakiinnuttanut asemansa maamme monipuolisimpana ja kiinnostavimpana klassisena kitaristina, joka on yhtä kotonaan niin periodisoitinten parissa kuin työskennellessään nykysäveltäjien kanssa. Kumela on myös kitaristeistamme kansainvälisimpiä ja tunnettu ennakkoluulottomuudestaan ja muuntautumiskyvystään, oli kyseessä sitten resitaali Kolkatassa, kitaroiden motorisointi Meksikossa tai koulukonsertit Japanissa.

Kumela on esiintynyt Suomen lisäksi useissa Euroopan maissa, Etelä-Amerikassa, Yhdysvalloissa, Venäjällä, Japanissa, Intiassa ja Bhutanissa. Kotimaassa häntä on kuultu lukuisilla festivaaleilla ja konserttisarjoissa ja useimpien suomalaisten orkesterien solistina. Solistikonserttien lisäksi Kumela on Avanti! -kamariorkesterin äänenjohtaja ja toimii erittäin aktiivisesti kamarimuusikkona. Hän on erityisen omistautunut nykymusiikille ja on kantaesittänyt kymmenen kitarakonserttoa ja lukuisia pienimuotoisempia sävellyksiä niin Suomessa kuin ulkomaillakin, ja on tuttu näky myös improvisoidun ja kokeellisen musiikin parissa. Vuonna 2023 Kumela oli ehdolla Pohjoismaiden neuvoston musiikkipalkinnon saajaksi.

Kumelan edellinen levy ”Pieniä Otuksia – musiikillinen bestiaari” (2020) valittiin Yleisradion Vuoden Levyksi ja se voitti Klassisen Emman. Musiikin pohjalta tehty kirja Opus Otus oli puolestaan ehdolla Finlandia Junior -palkinnon saajaksi.

Exquisitely Absurd’ on monella tavalla yhteistyön juhlaa. Kaikki äänitteen konsertot on sävelletty Petri Kumelalle ja hän on työskennellyt jokaisen säveltäjän kanssa jo aiemmin paljon yhdessä. Kumela on nytkin ollut aktiivisesti mukana kaikkien konserttojen sävellysprosesseissa. Myös Tapiola Sinfonietta ja Dima Slobodeniouk ovat Kumelalle tuttuja kumppaneita.

Kuvaaja: Lea Antola

Ville Hautakangas

12 Premieres – Contemporary Finnish Piano Music

ALBA RECORDS

Ville Hautakangas sai Emil Aaltosen säätiön Pro Musica -stipendin vuonna 2016. “Koska soitan mielelläni uutta musiikkia ja halusin tehdä pitkästä aikaa sooloprojektin, päätin tilata uusia sävellyksiä pianolle”, kertoo Hautakangas, jonka toimenkuva pianistina koostuu enimmäkseen säestys- ja orkesteritöistä.

Vuonna 2017 Suomen Kulttuurirahaston Pirkanmaan rahasto myönsi Hautakankaalle apurahan 12 pianokappaleen tilaamiseen. “Valitsin 12 säveltäjää ja tilasin jokaiselta noin viiden minuutin mittaisen pianokappaleen. Jokaisella säveltäjällä on pitkäaikainen suhde Pirkanmaahan vakituisena asuin- tai opiskelupaikkana. Kantaesitin teokset kolmen konsertin sarjana Tampere-talon Pienessä salissa vuosina 2019-2021 Taiteen edistämiskeskuksen myöntämän apurahan turvin.”

“Useimmat valitsemistani säveltäjistä ovat käyneet Pirkanmaan tai Tampereen ammattikorkeakoulun säveltäjäkoulutuksen, joka on tuottanut ammattitaitoisia säveltäjiä aina kansainvälisiin tunnustuksiin asti. Vuonna 2000 PIRAMK/Musiikin koulutusjohtaja Ilari Laakso kutsui säveltäjä Jouni Kaipaisen toimimaan sävellyksen lehtorina uudessa säveltäjän koulutusohjelmassa. Yksi taustajuonne konserttisarjalle oli kunnioittaa Jouni Kaipaisen työtä sävellyksenopettajana Tampereella.”, kertoo Hautakangas.

12 kantaesitystä pianolle -konserttisarjan kappaleiden levytys ja dokumentointi on ollut Ville Hautakankaalle poikkeuksellisen antoisa kokemus. “Tämä on ollut myötätuulinen projekti”, iloitsee Hautakangas. “Aina on menty eteenpäin ja koko ajan keskiössä on pysynyt uusi suomalainen pianomusiikki. Nyt nuotit ovat olemassa ja kappaleita voivat kaikki muutkin soittaa. Se on aika iso lisä suomalaiseen pianokirjallisuuteen. Kyllä uutta musiikkia täytyy koko ajan tehdä, jos halutaan, että meillä on joskus uusia klassikoita.”